fredag, januari 11, 2008

Chokladfondue från himlen

Så var det då äntligen dags att prova den nya leksaken som jag fick i julklapp av en mycket påhittig svärmor: ett chokladfondueset! Vi valde att lyxa till det ordentligt med ett recept på chokladfondue som jag hittade i tidigare nämnda chokladbok. Och jag vill bara påpeka att om ni inte testar det här så får ni skylla er själva då ni går miste om ren och klar kärlek i sötsaksväg. Ett lyckorus utan dess like infann sig nämligen vid första smakbiten. Nu för första gången förstår jag på riktigt vad de menar när de säger att choklad kan inge känslor av lycka... Tack för en riktigt bra julklapp!

Du behöver:
250 g valfri god choklad
2 dl vispgrädde
2 msk Baileys

Diverse frukter. Vi hade färsk ananas, guldkiwi, physalis, banan (min favorit i detta sammanhang) samt äpple.

Smält chokladen på svag värme under omrörning i en kastrull tillsammans med grädden. Tillsätt Baileys sist och rör om. Häll över chokladblandningen i en fondueskål och servera med diverse frukter som ni skurit i stora bitar. Använder ni frukt som mörknar lätt, som exempelvis banan, äpple och päron, så kan ni för att avhjälpa detta lägga frukten i citronsaft en stund innan servering. Det räcker med en minut eller till och med mindre.

1 kommentar:

lina sa...

Låter helt underbart för en chokladälskare som mig!!!