torsdag, januari 10, 2008

Chokladfudge-brownies

Mitt i julruschen fann jag mig en dag komma hem med en julklapp till mig själv. Ett stort varuhus här i staden hade extrapris på diverse kokböcker så när jag smått uttråkad stod i kön för att handla fångades min blick av ett ställ alldeles bredvid disken. Då jag såg priset och vad man fick för det bestämde jag mig för att slå till. Tänkt och gjort. Nu har boken fått ligga till sig över jul men ikväll åkte den fram. (Jag råkade även köpa samma bok fast om pasta men det är en helt annan historia!)

Jag bläddrade länge och väl innan jag tillslut bestämde mig för ett recept. Och må jag säga, jag ångrar inte mitt impulsköp! Denna bok kommer att användas fler gånger, det kan jag lova!

Här kommer recpetet på det vi har smaskat på ikväll:

Chokladfudge-brownies:
Receptet är till 16 personer (!).

200 g mager cream cheese eller mager Kesella. (Jag använde Kesella.)
½ tsk vaniljextrakt
Drygt 2 ½ dl strösocker (ja, jag vet, knappt och drygt. Inte ofta man stöter på kokböcker som inte ger exakta mått. Jag höftade lite hit och dit som det kändes bra.)
2 ägg
1 dl smör
3 msk kakaopulver
Knappt 2 dl extra fint vetemjöl (jag använde vanligt. Funkade bra.)
Knappt 1 dl pecannötter (Jag uteslöt nötterna och använde istället mörk choklad som jag hackat i bitar.)

Nu ska du smörja en låg form, ca 20x20 cm och klä den med bakplåtspapper. Rör samman ost, vaniljextrakt och fyra matskedar strösocker. Ställ detta åt sidan. Vispa äggen och resten av strösockret pösigt. Häll (här antar jag att de vill att man ska ha flytande smör men jag använde vanligt, fast smör) smör och kakao i en kastrull och värm försiktigt under omrörning tills smöret smält och är blandat med kakaon. Rör ner smöret i äggblandningen. Vänd ner mjölet och nötterna (eller chokladen) försiktigt. Häll hälften av smeten i formen och bred försiktigt på ostblandningen och täck sedan med resten av smeten. Se bild.

Grädda sedan kakan i ugnen på 180 grader i 40-45 minuter. Låt svalna i formen.

Fudgeglasyr:
4 msk smör
1 msk mjölk
1 ½ dl florsocker
2 msk kakaopulver
Pecannötter till garnering (Jag ersatte nötterna med Baileys. Ett mycket gott komplement!)

Smält smöret tillsammans med mjölken. Rör ner florsocker och kakao (samt eventuellt en skvätt Baileys). Använd en slickepott och bred glasyren över kakan. Garnerna med pecannötterna. Låt glasyren stelna och skär sedan i bitar och ät, ät, ät!


7 kommentarer:

Sara sa...

Åh så gott det låter, och ser ut också för den delen. Det här ska jag testa nästa gång jag bakar !

Anonym sa...

Alltså, det där ser helt himmelskt ut!!

Anonym sa...

Det här ska jag garanterat testa, ser alldeles underbart ut!

Daniel Roos sa...

Hej om du gillar att baka kan du titta på min blog på http://toproos.blogspot.com/ ha det så bra mvh Daniel

Anonym sa...

Måste bara fråga, vad heter boken, något mer än choklad? och vem har skrivit den?

E-S sa...

Boken heter bara `Choklad´. Förlaget heter Parragon Books. Ingen författare finns nämnd.

Jag såg faktiskt boken på Lagerhaus igår, så bor du i en stad som har den affären så titta efter den där, om du vill ha den vill säga :) Den kostade bara 59 kr där också.

Chokladbloggen sa...

Aaaaaaaah I DIE! Den där kakan såg verkligen ut att vara TO DIE FOR. Herregud vad gott det ser ut. Kladdigt och yummy också. Mm.