onsdag, januari 09, 2008

Viltskavsgryta med persilja och champinjoner

Ja, då var det väl min tur att lägga in middagsreceptet som tillhör denna veckas matlisteutmaning. Det här är en enkel en för alla er enkla personer där ute. Det som är bra med det här receptet (och som tål att upprepas) är att det är väldigt få ingredienser som behövs. Och det blir supergott! Förmodligen höjer ingen på ögonbrynen åt receptet men för mig var det lite av en uppenbarelse när jag åt det här hos mamma första gången. Vad har du i? frågade jag och när hon började räkna upp ingredienserna förstod jag genast att detta skulle bli en favorit i mitt kök. Vad är det då jag talar mig så varm om?

Till 3 portioner:
  • 1 paket viltskav, alt. renskav. Ta det du har hemma. Jag använder ett sånt där litet paket man kan köpa i frysdisken. Har inga kontakter som kan fixa renkött åt mig, tyvärr.
  • Persilja. Och mycket av det. Det ska vara alldeles grönt. Tyvärr är bilden nedan inte så talande...
  • Vitlök, pressad. 1 klyfta. Eller två små.
  • Salt. Efter egen smak.
  • Peppar. Se ovan.
  • Purjolök. Beroende på hur mycket du gör. Till tre portioner använder jag ca 4-5 cm.
  • Svamp efter smak. Jag använder färska champinjoner.
  • Grädde. Matlagningsdito eller inte, det är upp till dig.
Detta steks ihop till en "gryta" och serveras med hemgjort potatismos. Kan inte bli bättre.

Ingen bra bild, tyvärr. Men gott blir det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här ska med på min lista nästa vecka :)

Mungbönorna sa...

Jag gillar den upplägget av moset! Lite himalayastyle :0)
//Maraja

E-S sa...

Vad skönt att du skriver moset och inte mosen :)