onsdag, januari 09, 2008

Thaisoppa på tetra


Guds gåva till människorna; Keldas färdiga soppor! Hur smidigt kan det bli? Jag tycker att det är så svårt att hitta den rätta kryddkombinationen på soppor och därför brukar alla olika soppor jag försöker mig på smaka ungefär likadant, men med dessa kan man göra massor med olika kombinationer. Dagens middag var thaisoppa, vilket sambon först var en aning tveksam till (kanske mycket på grund av mindre trevliga upplevelser under Thailands vistelsen :)) Men men..

Recptet finns på arlas hemsida och lyder som följer:

2 port

5 dl Kelda thaisoppa

1 dl risnudlar, ca 20 g

1/4 grillad kyckling (budgetvariant: egenstekta kycklingfiléer)

1/2 purjolök

Några kvistar färsk koriander

Koka upp soppan i en kastrull. Lägg i nudlarna och koka 2–3 min. Ta bort skinn och ben på kycklingen och skär den i bitar. Strimla purjolök. Lägg ner det i soppan. Häll upp i skålar och strö över koriander.

Detta är en snabb och billig middag som passar perfekt när man kommer hem sent och vill äta fort, men den fungerar precis lika bra om man har gäster. Och som med alla soppor tycker jag att den är som godast med ett glas kall mjölk och ett gott bröd :)

/Marie

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh den här är ju jättegod! Men det var väldigt längesen jag åt den nu... Jag brukar iaf stoppa i räkor eller kräftstjärtar... Och... Har för mig att det var nåt mer också :) Kanske ska testa kycklingvarianten, blir lite matigare då.

E-S sa...

Jag brukar också köra med kräftstjärtar. Mmmmycket gott!

Anonym sa...

Mmmm, det måste jag också testa! Kommer du ihåg vad du brukar ha mer?