torsdag, december 06, 2007

Saffranskola

Det kommer säkert inte som en chock för någon att det var just saffranskolan som skulle inleda mitt julstök i år... Spännande! Vid en inventering av ingredienserna upptäcktes dock att jag hade för lite grädde. Vilken tur då att Leila igår gjorde en kola där det bara behövdes 2 deciliter grädde, exakt vad jag hade hemma! Det här är första gången jag testat något av de recept hon rekommenderar, så nu var det upp för bevis för Leila! Kolan som jag använde som grund hittar ni receptet på här. Jag gjorde som det står och la bara till ungefär ett halvt paket saffran.

Saffranskolan blev mycket god, men den blev ändå inte riktigt som jag hade tänkt mig. Den var lite för sockrig på något sätt, kanske kan det bero på mängden grädde. I det recept som jag använder mig av i vanliga fall är det 3 deciliter grädde. Eller så beror det på kocken, vad vet man?! Det står i och för sig att det är smörkola och inte gräddkola... Hmm... Jag vill i alla fall ha kolan mer slät och inte så "grynig". Nästa gång ser jag till att handla innan så jag kan göra den gamla hederliga gräddkolan!

Här ser ni var min saffranskola hamnar, det vill säga innan den åker ner i magen!

6 kommentarer:

lina sa...

Jaha, var Leilas kola så där sockrig! När jag var mindre gjorde alltid min mamma 2 sorters kola, ena var jättegod gräddkola som jag älskade och den andra så där sockrig. Och den gillade jag aldrig speciellt mycket. Men jag har aldrig förstått vad det beror på, med du tror alltså att det är mängden grädde?

annamaria sa...

Jag som älskar sockrig kola - här kallar vi den sorten för Fudge. jag såg ett recept idag där smeten skulle vispas med elvisp i 10 min. när den kokt färdigt. Jag begrep aldrig varför så nu måste jag nog prova det. För inte är man nyfiken väl?

Marielle sa...

jag fick mig ett mycket trevligt smakprov av denna kola, måste nog göra ett försök med saffran själv :) lite "nötig" smak med mycket jul! thank's esa :)

E-S sa...

Lina: Om man jämför recepten så är det dels mer smör och dels mindre grädde och sirap i Leilas kola. Jag gissar på att det är grädden som är den avgörande faktorn, kanske ihop med smöret och sirapen?

Annamaria: De som smakat den här säger samma sak, det är fudge. Och det var det som slog mig också, jag var bara inte beredd på det! Jag gillar nämligen fudge som bara den! Hade bara inte förväntat mig att det skulle bli som fudge. Men ju fler bitar jag äter, desto mer börjar jag gilla dem! Och du måste testa och skriva om det där då man ska vispa i 10 minuter! Du har fått mig lika nyfiken!

Marielle: Trevligt att ses, som vanligt! Kul att du gillade kolan/fudgen!

Anonym sa...

Saffran är underbart gott och sååå himla användbart. Dock har jag hittills lyckats (misslyckats) undvika saffranskola. Men ... men .... nu kanske det inte går att undvika längre.

lisa sa...

Kola med sirap blir seg, typ knäck, kola med mjölk/grädde och ingen eller lite sirap blir fudgesockrig. Om man vispar eller häller i litelite glukos i fudgesockrig kola så blir den mjukare och inte så 'hårdsockrig', ungefär som köpt fudge! Har jag kommit på.