tisdag, juni 19, 2007

Fisk i saffran- och kokossås

Det dagliga slösurfandet ledde mig idag in på nya vägar. Jag ramlade över en väldigt trevlig blogg som kallas Living by C&W. Där hittade jag inlägg som behandlade fiskrätten som nedan beskrivs. Mitt kylskåp innehöll dock inte riktigt de ingredienser som krävdes så jag freebasade lite på egen hand. I stort ska det väl ha resulterat i ungefär samma utkomst. Originalreceptet är enligt C&W hämtat på Arla. Titta gärna där om det kanske råkar vara så att ni har just de ingredienserna hemma istället!

Min fiskrätt innehöll det här:

400 g sejfilé
½ tsk salt
2 dl creme fraiche
1 msk vetemjöl
2 dl kokosmjölk
½ msk fisksås
½ påse saffran
½ tsk erös pista

Rör ihop alla ingredienser förutom salt och fisk i en kastrull. Låt koka upp. Salta under tiden fiskbitarna och lägg sedan ner dem i den kokande kastrullen. Låt sjuda på svag värme under lock i ca 7 minuter. Servera med ris. Arla föreslår paprika som tillbehör och jag hade gärna kunnat tänka mig lite stekt paprika till, men hur mycket jag än letade stod ingen sådan att finna i vår kyl :( Vi fick helt enkelt klara oss utan den här gången.

För er som undrar är erös pista för övrigt en väldigt bra ersättning till sambal oelek. Pastan är baserad på paprika och finns att köpa i en butik nära dig, i Ungern. Den smakar ungefär som sambal fast den är mycket starkare. Jag brukar tillsätta den i det mesta som behöver lite extra sting. Av det lilla jag kan förstå av tyskan som finns på burken används den vid tillberedande av Gulasch. Erös pista är även ett ungerskt band som spelar tributes till Red Hot Chili Peppers! Så har ni vägarna förbi Ungern bör ni införskaffa ett eget exemplar av denna otroligt användbara produkt (och kanske även försöka spåra upp bandet för en, vad jag förmodar, väldigt trevlig upplevelse av ungersk rock):

4 kommentarer:

Anonym sa...

VARFÖR har du en sån här ungernburk då?

E-S sa...

Jo, det ska jag tala om! Det är så att min far besöker Ungern en eller ett par ggr om året och då köper han alltid med en burk erös åt mig. Hur det började vet jag inte men det har i alla fall blivit så de senaste 10 åren eller nåt. Och jag är glad för det då den är fruktansvärt användbar!

mardin sa...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin

Unknown sa...

Roligt, det där receptet är väldigt likt det som jag knåpar ihop såfort jag vill göra kyckling eller fisk ugn, förutom att jag har curry istället för saffran... (och sambal oelek då, ingen erös här. men ska kika i butikerna i stan nu)

måste prova saffran istället nån gång, allt är juh gott till kokosmjölk :)