tisdag, juni 19, 2007

Drottningkaka

Tjolahopp och hej på er alla sommarlovsfirare ;-)
Eftersom jag vet hur lugnt och skönt alla har det på semestern så kommer här ett recept på en trevlig kaka till förmiddagskaffet. Receptets ursprung kan jag inte svära på, utan som så många andra gånger har jag fått detta från min mor. En bild kommer eventuellt lite senare :)


Det här behöver man...
200 g smält smör/margarin
4 ägg
5 dl socker
6 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
2 dl blåbär
2 dl hallon
(bären kan bytas mot andra om man vill - det är riktigt gott med röda vinbär)


...0ch så här gör man:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en långpanna. Smält smöret, vispa ägg och socker och blanda de torra ingredienserna. Rör sedan ihop allt försiktigt till en jämn smet. Bred ut smeten i långpannan och strö över bären. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min. Skär i rutor och förvara kakorna svalt, i kyl eller frys.

Riktigt gott blir det - lite sega så där :)

Inga kommentarer: