tisdag, juni 19, 2007

Kyckling med sambal oelek

Nedan följer receptet på en maträtt som jag blivit bjuden på hos min svärmor och som jag genast fattade tycke för. Karin hade gjort rätten med fläskkotletter men eftersom min frys för tillfället var full med kycklingfiléer och inga fläskkotletter stod att finna, valde jag att byta ut kotletterna mot kyckling. Maträtten kan säkerligen göras lättare genom att byta ut de feta ingredienserna mot lättare alternativ. Vad detta resulterar i kan jag inte uttala mig om men jag förmodar att det ska gå bra.

Receptet är beräknat för 8 kotletter:
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
2 tsk sambal oelek
½ dl soya
3-4 vitlöksklyftor
8 fläskkotletter eller 6 kycklingfiléer

Vispa ihop alla ingredienser. Lägg kycklingfiléerna eller kotletterna i en ugnsfast form. Slå över gräddblandningen över köttet. Ställ in i ugnen på 175 grader i en timme. Vänd på köttet efter halva tiden. Mycket enkelt och väldigt gott!

Tiden är beräknad för 8 kotletter, jag lade på en halvtimme för kycklingfiléerna och resultatet blev utmärkt. Servera med ris eller någon form av potatis.

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Använd kokbar creme fraiche och matlagningsgrädde så borde det gå finfint att göra med lättare grejer. =)Fin sida ni har och vad många ni verkar vara.

Anonym sa...

Jag har ätit något liknande, men med fläskfilé :) det funkar tydligen på många områden. Fruktansvärt gott iallafall! Vi hade pressad potatis till om jag inte missminner mig...