söndag, juni 17, 2007

Västerbottenspaj II

Här kommer ännu ett recept på västerbottenspaj som jag testade häromdagen. Gjorde bland annat tre stycken till en studentfest och pajerna gick, enligt min källa, åt som smör i solsken. Jag blev bjuden på den här pajen på ett jobb för många år sedan och jag minns fortfarande hur gudomligt den smakade. Jag bad självklart om receptet och nu publicerar jag det här:


250-300 g riven västerbottensost
2 ägg
2 dl creme fraiche
1 gul lök
Salt
Peppar

För pajdeg, se latmanspajskal.

Hacka och bryn löken så att den får fin färg. Rör ihop ägg, creme fraiche, salt, peppar och den stekta löken till en smet. Lägg den rivna osten i ett förgräddat pajskal och häll sedan över äggsmeten. Ställ in i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter, håll koll på färgen. Enklare och godare än så blir det inte!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för receptet, denna wb-paj är oöverträffad och gör stor succé närhelst man bjuder på den.

hälsningar Eva i Piteå

E-S sa...

Hej Eva!

Vad kul att receptet uppskattas! Det är sådana här kommentarer som gör det helt klart värt att fortsätta blogga :D