torsdag, november 23, 2006

MaFFiga MuFFins

Nu när jag fått upp värmen tänkte jag äntligen lägga ut receptet på supergodisgoda muffins:

Till 10 stora muffins behöver du:

125 g smör
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl filmjölk
1 stort ägg
Ev rivet citronskal

Exempel på olika fyllningar:

Bär: Ca 2 dl bär, exempelvis hallon eller blåbär.
Choklad: 3 msk kakao och 100 g hackad god choklad.
Äpple: 1 tärnat äpple, kanel (hur mycket bestämmer ni själva, jag brukar ta ca 2 tsk då jag älskar kanel) och ca 1 msk äppelmos per muffin. Väljer ni att fylla era muffins med äppelmos tar ni en sked mos och "fyller" muffinsen med när ni hällt ner smeten i formarna. Blanda lite strösocker med lite kanel och strö över muffinsen det sista du gör innan du ställer in dem i ugnen, detta för att få en knaprig, god yta. Jösses vad gott!

Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret och låt det svalna en stund. Blanda under tiden vetemjöl, socker, bakpulver, + ev kanel eller kakao, och ev fyllning såsom bär, choklad eller äpple i en bunke. Vispa sedan ner filen och sedan ägget i det smälta smöret. Rör ner smörblandningen i de torra ingredienserna.
Fördela smeten nästan ända upp till kanten i stora muffinsformar. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Njut! E-S

2 kommentarer:

Anonym sa...

Provar receptet nu - har inte smakat än men det ser gott ut. Spännande med filmjölk i muffins! Det blev med äppelmos och kanel.

E-S sa...

Vad kul att du provar! Filen tycker jag bidrar till en "matigare" och fastare muffin. Hör gärna av dig och berätta vad du tyckte! Min favvo är helt klart äpple/kanel :)