fredag, juli 11, 2008

Bara för att...

...det är helg:

För ungefär ett halvår sedan blev jag bjuden på kladdkaksmuffins och de har sedan dess funnits med i bakhuvudet. Tills för ett tag sedan då jag gjorde slag i saken och tillverkade mina alldeles egna. Nåväl, NÄSTAN alldeles egna. De gick åt som smör i solsken där de stod i kylen för den som ville att förtära. Jag passade även på att inviga min nya lilla köksassistent som jag fick i examenspresent från en mycket omtänksam och stolt mor! Den fungerade perfekt för ändamålet och lämnade inget övrigt att önska :) Tack kära mor!

Okej, tillbaka till kladdkaksmuffinsen! För att få ca 10 stora muffins eller ca 16 små gör du så här:

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Vispa 2 ägg, 2 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker vitt och pösigt. Smält 50 g smör, häll i 0,5 dl matolja och 1 dl ljus sirap, blanda det med äggsmeten. Blanda 2 dl vetemjöl, 0,5 dl - 1 dl kakao, 1 tsk bakpulver och en nypa salt och vänd försiktigt ned detta i smeten. Hacka 100 g god mörk choklad och smält i ett vattenbad. Blanda med smeten. Fördela smeten i antingen stora eller små muffinsformar och fyll till ca två tredjedelar. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i cirka 12 minuter för de små och några minuter längre för de stora. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut och det är helt normalt! Låt svalna och servera med glass eller grädde och favoritbären.

Fruktansvärt goda grejer det här! Har aldrig använt sirap i tidigare vanliga kladdkakor men måste säga att den gav muffinsen en lite segare konsistens. De blev med andra ord inte så lösa som stora kladdkakor blir ibland. Mumma!

1 kommentar:

Cia sa...

mmmmmm :) Jag bakade snoddaskakor idag, men de blev inte alls lika goda som de här verkar....