tisdag, februari 13, 2007

Pizzamuffins


Som en replik på Jessicas Pizzabullar har jag lagat Pizzamuffins från samma källa som Äppelmuffinsen nedan!

16 stycken stora formar

100 g rökt skinka
2 msk hackad färsk basilika, eller 2 tsk torkad
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
50 g margarin eller smör
3 dl mjölk
1 1/2 dl riven ost

Finhacka 100 g skinka och 2 msk basilika. Blanda 6 dl mjöl, 1 msk bakpulver och 1/2 tsk salt i en bunke. Tillsätt 50 g margarin eller smör skuret i mindre bitar och 3 dl mjölk. Arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i skinkan och basilikan i degen. Klicka degen i pappersformar ställda på en plåt. Riv och strö över 1-1 1/2 dl ost. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225°C ca 15 min. Låt muffinsen kallna.

För att piffa till muffinsarna lite hade jag i en hel del soltorkade tomater, men jag kände ändå att de blev lite för "brödiga" och man hade lätt kunna fylla dem med lite mer skinka och tomat eller lite annat smått och gott. Jag kände även att till pizza vill jag hellre ha oregano än basilika så jag tog helt enkelt lite basilika och sen en hel del oregano istället.

Jag tror att det här kan vara perfekt att ha med sig på utflykt, eller varför inte ha med i skolan? Vi åt dem iallafall som de var med en enkel sallad bestående av vanliga salladsblad och italiensk salladsdressing av den sort som diskuterats tidigare! Mycket gott!

Cia

Inga kommentarer: