tisdag, februari 13, 2007

Äppelmuffins med Havretopping

Det här receptet hittade jag först på en av mina nya favoritbloggar saravillfara. Hon har i sin tur tagit det från Dagens Muffin, en hemsida med över 600 muffinsrecept!

Äppelkaka är nåt av det godaste som finns tycker jag, trots att jag gör det alltför sällan med tanke på hur enkelt det egentligen är... Muffins är väl inte riktigt någon storfavorit hos mig, men det är väldigt lämpligt med tanke på att man får flera äppelkakor (eller andra kakor) i portionsformar som dessutom går att frysa in och serveras när det passar sig.




Äppelmuffins med Havretopping

14 portioner i stora formar


200 g smör
3 dl socker
3 ägg
1 dl vatten
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 äpplen i tunna klyftor
Socker
Kanel

Topping:
75 g smör
3/4 dl strösocker
2 dl havregryn

Topping: Smält smör, blanda i socker och havregryn.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Blanda ner vattnet och mjölet blandat med bakpulvret. Fyll muffinsformar till hälften med smet. Doppa äppelklyftorna i kanel blandat med lite socker. Stick ned ett par klyftor i varje form. Strö på toppingen. Grädda i mitten av ugnen i 200°C ca 25 min.

Som man ser på bilden blev projektet inte helt lyckat... Jag använde en muffinsplåt med 12 formar, men fick grädda några till i efterhand eftersom formen blev full. Det var dock inte det som var problemet utan att muffinsen var svåra att få ur. Ett tips kan vara att använda vanliga muffinsformar, men ställa dem i plåten för att få en fin form på dem!
Cia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan meddela att vi som fick smaka inte blev besvikna och inte märkte vi av bagarens svårigheter heller! Jag kommer gärna och smakar på dem igen ;)

Anonym sa...

Mmm... Esa likes...