lördag, september 19, 2009

Oreo Pops


En trevlig blogg som jag gärna och ofta håller ögonen på är den relativt nystartade bakbloggen Sött och sånt. Det är två tjejer som kallar sig bakmammor som driver bloggen och deras recept är alltid lika trevliga att läsa och inspireras av.

På Sött och sånt har jag hämtat receptet till Oreo Pops som nu har blivit min nya last. (Oreokakor, som popsen görs av, är för övrigt fantastiskt goda redan som de är!) Bakmammorna har i sin tur har hämtat inspirationen från Bakerella, bakdrottningen i USA.

Mixa ca 175 g (1 paket) Oreokakor till fina smulor i en matberedare/mixer.

Blanda kaksmulorna tillsammans med ca 75-100 g cream cheese till en deg. Ställ degen kallt och låt vila i ca 30 minuter.

Rulla sedan degen till små kulor som du doppar i smält, god choklad.

Lägg de chokladdoppade kulorna i små kakformar och strössla valfritt strössel över. Förvara kallt.

Jag måste dock höja ett varnande finger för Oreo Pops! Jag kan helt enkelt inte sluta äta dem i det fall de finns i närheten... Så... gör dem på egen risk!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mums det där ser gott ut! Måste nog testa sådana till nästa kalas :-)
Kram, Elisabeth

Marielle sa...

Sjukt goda. Så sjukt, sjukt goda. Synd bara att jag var så mätt när jag testade dem - annars hade jag också ätit flera må du tro :)

bakmammorna sa...

men vad gulliga ni är!!! tack för de fina orden! visst är kakorna supersmarriga?! Funkar bra med digestivekex, lime och vit choklad också eller med ballerinakex. mmm...

E-S sa...

Har provat med citronkex, lime och vit choklad. De var lika goda de med! Fick faktiskt skäll av en arbetskamrat för att de var för goda :D Kan definitivt förstå er förtjusning och jag delar den helt klart!