onsdag, april 08, 2009

Mat som ser konstig ut

En tjej jag känner hemifrån är i Kenya. Jag är avundsjuk så det sprutar genom öronen och skulle så gärna vilja hänga med henne och få mig lite kenyansk mat. I sin resdagbok skriver hon om att de äter majs i förtvivlan (i alla möjliga former) och hon har nog precis börjat vänja sig med ugali (en slags majsgröt som man har till typ allt och som ser rätt läbbig ut) - men åh vad jag önskar att jag fick byta med henne. Kenya kanske inte är nåt land som bjuder på de allra största smaksensationerna, och jag romantiserar antagligen det hela lite extra numera, men jag gillade nästan all mat vi åt och en del var riktigt, riktigt gott.

För att stilla abstinensen så brukar jag ibland göra ett hopkok som åtminstone påminner om en god rätt (även om det ser lite sådär ut), så jag tänkte därför slänga upp en bild och förklara vad det är. Jag vet egentligen inte riktigt hur man gör det, men så här brukar i alla fall jag göra och sen blunda, sleva in och tänka att jag sitter i Nairobi.


Skala lite potatis och skär i ganska stora bitar, koka som vanligt. Ta lite/mycket spenat och koka i grönsaksbuljong, ca 0,5 l eller så. Lägg ner potatisen i spenaten, hacka i lite lök (vanlig+purjo brukar jag ha) och he i lite majs + ev bönor. Salta och peppra lite till. Det ser ut som en gröt till slut och det ska det göra. Ibland steker jag lite bacon till och sen är det gott med lite bröd. Chapati ska det ju egentligen vara - men när nöden slår till så kan man ta ett tortillabröd som man hettar upp i en stekpanna med lite smör i, det är nästan så att man kan lura sig själv :)

På riktigt så har man en grövre grönsaksvariant med stora blad - lite som grönkål kanske (?) fast inte den krusiga, (måste kolla upp det där närmare) - och allt smakar ju så klart mycket bättre, men det hjälper i alla fall lite mot abstinensen. Det finns nåt som heter Sukuma wiki också (vissa säger att det är namnet för spenat - men jag är lite osäker nu) där kålen hackas och blandas med lök, tomater, chili, citronjuice, salt och peppar. Det med lite chapati och kanske lite stew - himlars så gott...

Måste ta och göra lite irio nån gång framöver också - göttigt istället för typ potatismos... Återkommer med det :)

Inga kommentarer: