fredag, mars 07, 2008

Rödbetskaka


Ja... det gick ju inte så bra med mitt löfte. Men såhär 14 dagar för sent så har jag ändå lyckats! Bättre sent än aldrig

4 dl vetemjöl
3 dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk malen kanel
1½ dl raps- eller solrosolja
3 ägg
3 dl rivna rödbetor
3 dl rivna äpplen
2 dl hackade valnötter

Glasyr
200 g philadelphia
eller motsvarande
2-3 dl florsocker

Sätt ugnen på 175
grader. Smörj och bröa en rund bakform (sockerkaksform med platt botten funkade bra).

Blanda de torra ingredienserna. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Tillsätt rödbetor, äpplen och valnötter.

Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i 45-50 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanten och en provsticka är torr.

Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på ett galler (det i ugnen brukar jag använda) och låt den kallna under formen.

Blanda ingredienserna till glasyren och bred den över den kalla kakan.


Recept från Vinterns Söta.

Påminner mycket om morotskaka såklart eftersom det är nästan likadant, men blir ännu mustigare på grund av äpplen och nötter. Jag valde att finriva lite rödbeta och blanda i glasyren och fick därför denna färg :) Jag pyntade dessutom med silverkulor så det blev en riktig prinsesskaka!


3 kommentarer:

E-S sa...

Hmm... Känns konstigt med rödbeta i kaka... men den är ju söt så, varför inte antar jag!? Var det gott?

Cia sa...

Annorlunda kanske, men inte mer konstigt än med morötter tycker jag... Mycket gott! Nästan godare dagen efter när den fått lite mer stadga och blivit lite saftigare.

Marielle sa...

vilken fin :) vad duktig du är! ska kanske förmå mig själv att testa nån gång!