tisdag, mars 04, 2008

Kebabspett

Ibland ramlar man över recept som man inte provar med en gång men som ändå hänger med i bakhuvudet en tid framöver. Det här är ett sånt recept och nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjort det tidigare. Det var så gott att jag lovar att dessa kommer att tillagas fler gånger här hemma! Jag hittade receptet hos Matglädje: Tack för tipset! Jag tog mig dock friheten och ändrade lite efter egen smak.

Kebabspett
Till 4 portioner:
400 g nötfärs
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
½ dl hackad persilja
½ dl hackad koriander (som jag, precis som Matglädjes kock, hoppade över då jag inte alls kan med koriander)
2 msk olivolja
Salt
Peppar
1 ½ tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 ägg
Lite valfria kryddor, så som exempelvis Cayennepeppar och dito.

Grillspett

Först lägger du grillspetten i vatten. Riv löken och pressa vitlöken. Finhacka örterna. Blanda allt med köttfärsen tillsammans med ägget, oljan och kryddorna. Forma färsblandningen till små korvar och trä upp på spett som du sedan steker i en stekpanna.

Serveras med valfria tillbehör. Jag valde små bakpotatisar med tomater och kebabsås med vitlök.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul att du testat och att du med tyckte det va gott! Alltid kul när man kan inspirera någon annan.

E-S sa...

Mm det här var en riktig hit! Sambon tyckte till och med att det luktade så gott så han blev inspirerad att ta över tillverkningen! Det är inte sånt man ser varje dag inte ;)

Mungbönorna sa...

Det ser lika gott ut som det lät när du beskrev det :) Måste testa detta snarast!
/Maraja