tisdag, februari 05, 2008

Kyckling med feta och soltorkade tomater

Här kommer ett sådär busenkelt, men ack så gott recept på kyckling igen. Denna gång är det en vän till mig som bidragit med receptet, och hon i sin tur har fått det från en kollega. Och jag måste säga att den här kollegan har god smak! Och hon verkar dessutom ganska snäll eftersom hon delat med sig av receptet!

Till 2 portioner behöver du:
2 stora kycklingfiléer
Salt
Peppar

1 liten skiva franskbröd
3-4 soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
Fetaost efter smak (Jag tog ca 40-50 gram)

2 dl matlagningsgrädde
ca 2 msk chilisås
1 tsk soya

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Stek kycklingen så den får fin färg och salta och peppra.
  • Mixa brödet, tomaterna, vitlöken och fetaosten. Ta med lite av oljan som tomaterna ligger i också, ungefär en matsked.
  • Lägg kycklingen i en ugnssäker form.
  • Strö över det mixade över kycklingen.
  • Blanda grädden, chilisåsen och soyan i en skål.
  • Häll detta kring kycklingen i formen.
  • In med allt i ugnen i ca 20 minuter.
  • Färdigt! Servera med ris, hemgjort potatismos, bulgur eller cous cous. Eller bara en grönsallad.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det här låter faktiskt helt underbart gott! Har jag skrivit upp på min matlista (faktiskt!) för imorgon :)

E-S sa...

Vad kul! Är nästan lite avundsjuk ;)

Anonym sa...

Svar; Jo, en semla kan faktiskt vara riktigt gott när suget finns minsann. Oh, vad det kan sitta fint!

Det röstar jag minsann också för! Det vore inte helt fel med en heldag av njutning av just chokladtryffel & vitchoklad, vilken dröm!

Åh, receptet låter för övrigt himelsk. Nog må jag vara svag för vit choklad men soltorkade tomater sitter inte fel det heller, mums.

Anonym sa...

Haha, jag såg att jag stavat fel - himelskt ska det vara! ;)

Anonym sa...

Det här lät supergott!
Kommer att finnas med på min matsedel för nästa vecka!

Anonym sa...

Testade det här idag och det var verkligen jättegott!

Camilla sa...

Mmmm! Jättegott! Lagade detta idag, var så gott att jag fräckt nog har kopierat receptet på min blogg och länkat till er :-)

E-S sa...

Vad kul att du gillade det! Var länge sedan jag gjorde det här nu, men jag tänker faktiskt på det lite då och då. Så fort det blir semester kommer jag nog att avnjuta det här igen. Kul att du länkar! Må så gott!