tisdag, februari 05, 2008

Exotisk mat

I min bekantskapskrets har det diskuterats en del på slutet om hur gott det kan vara att äta pytonorm, krokodil, känguru, zebra osv. För egen del tycker jag det känns ganska äckligt, jag tror inte jag skulle kunna få en tugga till munnen... Men det handlar antagligen mest om ovana.

Min andra fundering i sammanhanget är om det verkligen är etiskt rätt att äta de här djuren. Det känns som att de borde vara fridlysta eller liknande, fast det kanske beror på att jag inte ser till dem så ofta här hemma :) I vilket fall som helst behöver de transporteras över halva jordklotet för att hamna i min affär, vilket i sig är en diskussion man kan applicera på hälften av allt vi köper...

För att komma till poängen har Café Operas kökschef och Jonas Wahlström från Skansen tillagat och provsmakat ett antal rätter. Resultatet verar inte ha blivit lysande ens för en mästerkock så jag tänker inte försöka mig på något själv. Om någon annan mot all förmodan vill prova på lite pytonorm finns det en artikel hos Aftonbladet på temat.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Men fy...vad äckligt att göra ett sånt jippo av det till råga på allt! Jag har faktiskt praktiserat på skansen-akvariet. Schysst ställe men Wahlström kändes osympatisk redan då.

Johanna sa...

Ha! Kom på att jag praktiserat på operakällaren också...*skryt* men hade jag blivit kvar på något av ställena hade jag aldrig vare sig lagat eller ätit pocherade kolibrifåglar eller ugnsbakad babian.

E-S sa...

Johanna: Det var värst vad du praktiserat! Och på så roliga ställen också!

Förresten, Daniel Top Roos skriver om hur den exotiska maten smakade på sin blogg!

http://toproos.blogspot.com
/2008/02/pytonorm.html