onsdag, januari 16, 2008

Tortillagratäng

Fick ett tips av en arbetskamrat igår om en väldigt smarrig middag. Jag har aldrig ätit tortillagratäng men jag har träffat många som pratat gott om rätten. Dock görs den här gratängen som en lasagne istället för med rullar av tortilla som jag tidigare har hört talas om. I alla fall tänkte jag att det var dags att prova. Förväntningarna var minst sagt höga. Receptet jag fick igår var inte så utförligt beskrivet så därför improviserade jag en del. Man behöver:

400 gram köttfärs
4 stora tortillas
1 ½ - 2 dl grädde, matlagnings- eller vispgrädde
1 burk krossade tomater
Grön jalapeño, efter smak
1 påse taco-kryddmix (välj stark om du vill ha det lite kryddigt)
1 gul lök, hackad
1 burk champinjoner
2 dl riven cheddar
Malen chilipeppar
En nypa socker
Salt
Peppar

Stek köttfärsen tillsammans med tacokryddan, champinjonerna och den hackade löken. Blanda tomaterna med grädden och krydda med salt, peppar, en nypa socker och chilipulvret. Varva köttfärsen och tomatblandningen med tortillas (som du gör med lasagne) i en ugnssäker form. Hacka jalapeños och strö tillsammans med 1 dl cheddar på ett av lagren. Avsluta med ett tomatlager och allra sist strör du över den återstående osten. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Tortillagratängen serveras med fördel tillsammans med en blandning gjord på:

1 liten burk majs
1 liten burk kidneybönor
ca 1 dl röda linser
1 hackad liten rödlök
En msk olivolja
Svartpeppar
Malen chilipeppar
1 dl creme fraiche
2 msk tacosås

Det här var så gott, så gott! Och majsblandningen satt som en smäck till, den bröt av perfekt. Det här var inte sista gången jag gjorde den här rätten. Och, inte att förglömma, så enkel att göra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta ska absolut testas! :)

Marielle sa...

Mycket trevligt verkar ju det där... Kanske får bli en test nästa vecka? :)