torsdag, december 27, 2007

Rostbiff med rotsaker

Då julmaten intagits för femte gången i ordningen kan det vara gott med lite annat att stoppa i magen. Här hemma har det lagats rostbiff med honungsrostade rotsaker. Det kändes fräscht och nytt efter alla dagar med i stort sett samma mat, om och om igen. Inte för att jag inte gillar julmat, jag älskar alla de olika rätter som man har att välja på på julbordet, men i längden kan även den bästa bli lagom mätt på maten som serveras kring jul. Så nedan ser ni vårt sätt att bryta av julen. Nu är det nämligen dags för nya tag i köket!
Först smorde jag in rostbiffen med olivolja runt om och kryddade med salt och peppar. Sedan lagade jag den i ugnen på 175 grader. När termometern visade på 60 grader var det dags att ta ut den. Rotsakerna jag använde var palsternacka, kålrot, potatis, morot samt rödbeta. Jag stekte även rotfrukterna i ugnen, 200 grader, i olivolja. Kryddningen är enkel men ack så god: salt, peppar, pressad vitlök samt honung. Till detta serverades en enkel sås gjord på lätt creme fraiche, pressad vitlök, salt, peppar samt finhackad persilja. Enkelt och mycket, mycket gott!

Ett stort tack till Anders för inspirationen!

5 kommentarer:

annamaria sa...

Vad gott det låter och ser ut! Underbart med lite annat nu än julmat.

Cattis sa...

mm. det vattnas i munnen.. å vitlök.
Ska nog ha något med vitlök i morgon...
Tack för tipset :-)

lina sa...

Ser jättegott ut! Själv har jag lite ont om fantasi när det gäller mat just nu, bra tips!

Emma sa...

Åh vad gott! Älskar rostbiff.

E-S sa...

Mmm, visst är rostbiff gott! Och rödbetorna satt som en smäck till köttet ;)