söndag, februari 18, 2007

Scones



Det har blivit lite som en tradition att ha mysfrukost hemma hos mig på söndagsmorgnarna... Det är den duktiga sambon jag har som har bakat scones de senaste två veckorna och han har gjort dem med en twist så att det smakar jättegott och dessutom gör dem lite nyttigare!

I grunden är det ett vanligt sconesrecept

4½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50g margarin
2 dl mjölk

Men i våra scones är det dessutom krossat linfrö och AXAs grynblandning med råg, vete, havre och korn!

Blanda mjöl (och det andra om ni vill ha det), bakpulver, salt och margarin
Rör i mjölken
Häll ut degen på ett bakbord
Forma 2 större eller 4 mindre runda bröd
Snitta ett kors och picka med en gaffel och sätt in i ugnen


225 grader i ca 10 min


Eftersom tilläggen i det här receptet inte är utprovade av en expert finns inga riktiga instruktioner för hur man ska ändra mängden av övriga ingredienser. Men enligt upphovsmannen tar man lite mindre mjöl och eventuellt lite mer smör och sen häller man i så mycket mjölk som behövs för att degen ska bli bra. Det är bara att prova på!


Som ni ser på bilden har även jag fått tillgång till samma vardagslyx som Sofia tidigare skrivit om! Det gör allting så mycket mysigare!


Om man vill mysa till det lite extra på söndagsmorgonen i samband med frukosten tar man och går in på SVTs hemsida och letar fram säsongens avsnitt av Så Ska Det Låta och ser på dem innan man sätter igång med att till exempel ägna hela dagen åt latinamerikansk kolonialhistoria som jag har gjort idag...

Till nästa söndag funderar jag på att inhandla en flaska lönnsirap och prova Marias American Pancakes!


Cia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj ... låter gott det där :) tänk om alla hade en så duktig sambo! eller ja, tänk om alla hade en sambo :)

Anonym sa...

inte för att nu sambo är det most wanted på min önskelista. Men det är ju alltid trevligt med sällskap och spec nån att fika söndagsfrukost med. Ja det här blev ett utlägg om att ha sambo lr inte. Tack å hej