söndag, februari 18, 2007

American Pancakes

Under mitt år i USA blev det allt som oftast pannkakor till frukost. Dock så var det den djupfrysta ta-en-pannkaka-ur-frysen-kasta-in-i-micron-fort-ungarna-ska-till-skolan varianten och jag har länge tänkt prova att göra egna, från scratch som man säger. Och idag hände det! Jag hade ingenting att äta till frukost, så då tänkte jag att NU är det dags! Och det blev SÅ gott! Jag älskar dom fluffiga små sakerna!! Därför vill jag självklart dela med mig och pusha för att ni också testar vid tillfälle :-)

3 ägg
2 dl vetemjöl
1 ½ dl mjölk
1 rågad tesked bakpulver
en nypa salt
färska eller tinade bär (om man vill)

Dela äggen, häll vitorna i en absolut torr skål och gulorna i en annan. Tillsätt mjöl, mjölk och bakpulver i skålen med gulorna och rör till en tjock, jämn smet. Vispa vitorna med en nypa salt till hårt skum. Vänd sedan försiktigt ned skummet i den andra smeten. Hetta upp en stekpanna på medelstark värme. Tillsätt en klick smör och häll i en slev av smeten. Stek ett par minuter tills smeten stelnat, lyft och kika om pannkakan är gyllenbrun på undersidan. Om du vill ha bär i, strö på dem innan du vänder pannkakan. Vänd och grädda den gyllenbrun på andra sidan också.

Jag åt mina med sylt idag, men jag måste nog införskaffa lönnsirap till nästa gång, för det är det enda rätta sättet att äta american pancakes!

(Är man sedan någongång i USA, så åker man till IHOP: http://www.ihop.com/, dit åkte vi:

när vi ville festa till det!)

/Mariah ööö

Inga kommentarer: