fredag, februari 16, 2007

Fredagsbiff

Hallå tjejer!
Sugna på köttfärsbiffar? Det var jag också! Jag slängde ned lite allt möjligt i mina och det blev gott - så jag tänkte dela med mig av mitt hopkok om någon annan vill ha inspiration.


Så vad fanns då i gömmorna?
Köttfärs, ca 500g
Mozzarellaost, hackad i små bitar (125g blir ganska mycket)
Soltorkade tomater i olja, hackade i mindre bitar
Gröna oliver, snyggt skivad
1 gul lök, hackad
Några msk ströbröd - låt dra i ca 1 dl mjölk/vatten
1 ägg att blanda runt
Salt & peppar

Vad som definitivt skulle åkt ner om jag hade haft det hemma:
Röd Chili, hackad

Hur gör man då? Som vanligt med biffar skulle jag nog säga :)
I vilken ordning allt åker ner brukar variera efter mitt humör, men bara det blandas ihop ordentligt. Storlek på biffarna = valfritt. Det kan vara en bra idé att försöka peta in osten lite i biffarna, för den smälter lite vid stekning, vilket då innebär att det kan vara bra att göra dem lite tjocka. För att kolla kryddningen brukar jag steka en liten provbiff - för jag är inte tillräckligt hardcore för att smaka på rå köttfärssmet... Men sen är det bara att steka! Eftersom jag även gillar efterstekning så brukar jag låta biffarna puttra lite i stekskyn i en traktörpanna, så de blir saftiga och goda. Klart!


Tilltugg?
Potatis, sallad och tzatziiiikiiii. Smaka bla - ja.
Over and out!

/Marielle - heading back to Hettne... :(

Inga kommentarer: