fredag, februari 23, 2007

Havrevariant På Chocolate Chip Cookies

Jaha, då har ugnen fått gå varm igen. Denna gång blev det en variation av det tidigare inlägget rörande Chokladchipskakor. Rotade i gömmorna och hittade detta recept som jag vet är en stor hit. Faktum är att jag blev så sugen att jag var tvungen att göra dem på studs! Receptet har jag ärvt av en god vän som skickade med mig en stor låda med dessa kakor när jag flyttade till Ume. Tack vare kakorna blev den första veckan, om möjligt, ännu trevligare!

Receptet till 20 big ones lyder som följer:

200 g margarin
2 dl farinsocker
1 ½ dl strösocker
3 ägg
4 ½ dl vetemjöl
4 dl havregryn
1 ½ tsk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
175 g hackad favoritchoklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöret ska vara mjukt så ställ fram det en stund innan tillverkningen så det hinner mjukna. Vispa ihop smör och de olika sockersorterna. Efter detta tillsätter du äggen, ett i sänder. Blanda alla torra ingredienser för sig och rör sedan ner dem i smeten. Nu hackar du chokladen och rör ner även den i smeten. Smeten ska räcka till ca 20 stoooora kakor så man får måtta lite när man klickar ut smeten på två plåtar täckta med bakplåtspapper. Nu kan man fukta handen och trycka ut smetbollarna med fingrarna så de blir lite plattare, men de flyter ut ganska bra ändå vid gräddningen. Nu tjoffar du in plåten i ugnen och låter godsakerna gräddas i ca 15 minuter. De ska knappt ha fått färg. Färdigt! Mmm... sega, kola-aktiga havregrynsdrömmar!

E-S

1 kommentar:

Anonym sa...

Looks very nice! jag måste nog prova dem också :)