torsdag, februari 22, 2007

Hamburgare

Häromdagen gjorde vi hamburgare och det blev mycket gott!

Jag antar att de flesta vet hur man tillagar hamburgare, men den här gången använde jag en annan metod än den jag brukar och det fungerade jättebra!

Knäck ett ägg (eller fler beroende på hur mycket köttfärs man använder. Vi hade ca 400 g men jag tror att ett ägg räcker till bra mycket mer köttfärs!) Ha i lite vatten och krydda i äggblandningen. Jag använde till exempel salt och peppar, vitlök, senap och sambal oelek. I och med att man blandar allting separat blir det enklare att sedan blanda med köttfärsen och att få kryddningen att spridas till allt kött!

Hamburgarna blev som sagt väldigt goda och väldigt lätta att steka. De serverades med varma pizzabröd från Gonzalos Pizzeria här på Oscarsgatan! Tillbehören blev gurka, tomat, ketchup, dressing, senap, ost och det viktigaste av allt: rostad lök!

Cia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm... Hamburgers...

Mungbönorna sa...

Fasiken va gott det lät :)/Sia