torsdag, november 16, 2006

Chokladkaka med vit choklad och saffranstryffel

Det här receptet har jag hittat i Kafé Tinells receptbok. Kakan blev en succé när den inmundigades av flera, av varandra oberoende, provätare! Saffran i kombination med massor av choklad är helt enkelt en smaksensation utan dess like!!

Kaka:
4 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 dl mjöl
250 g smält smör
250 g god mörk choklad
150 g pecannötter

Tryffel:
1 dl grädde
200 g vit choklad
1 pkt saffran

För kakan, smält smöret i en kastrull, hacka chokladen i små bitar och häll sedan i chokladen i det smälta smöret så att chokladbitarna smälter. Knäck äggen i en bunke, häll i socker, mjöl och vaniljsocker och vispa blandningen till en slät smet. Blanda i nötterna hela eller grovt hackade. Häll i smeten i en smord och bröad form med hög avtagbar kant. Grädda i ca 15 minuter på 200 grader.

För tryffeln, koka upp grädde och saffran, ta sedan av kastrullen från plattan. Hacka den vita chokladen i små bitar och blanda den i grädden, rör om så att all choklad smälter. När chokladkakan svalnat häller du tryffeln på kakan som fortfarande ligger kvar i formen. Låt svalna och kyl den sedan i kylskåp i minst en timme innan du serverar den, gärna längre. Garnera eventuellt med chokladspån eller mixade nötter. Tryffeln kan även göras utan saffran, smaksätt då med vanilj istället.

Tips: Använd mandelspån istället för pecannötter. Himla gott det med!


Bilderna kanske inte är riktigt talande den här gången men kakan är farligt god, trots de lite missvisande bilderna.

Rättelse: Låt kakan stå kallt 5-6 timmar, eller gärna över natten, innan servering.

E-S

2 kommentarer:

Mungbönorna sa...

jag vet inte om det jag skrev alldeles nyss kom med eller inte, så jag börjar om!

åååååååååååååååh! vad gott det låter! men jag måste bara undra om du alltid har tagit kort på dina kakor eller om du verkligen hinner baka så här mycket?

Cia

Mungbönorna sa...

Ja, jag kan bara svara på detta med att min ugn har varit pretty buisy på sistone! Födelsedagar och farsdagar och dylikt har susat förbi. Då jag har en fäblesse :) för bakverk gillar jag att bidra med olika godsaker vid diverse tillställningar.
Självklart har kameran åkt fram vid de senaste tillfällena, detta då det alltid är trevligt med illustrationer av varierande slag! Dock har jag nog aldrig förr fotograferat mina bakverk tidigare... Detta är något som denna eminenta blogg bidragit till!

:) E-S