onsdag, november 15, 2006

Gammeldags chokladkaffekola

Här kommer den utlovade kolan!

Cirka 65 stycken

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
2 dl mörk sirap (ljus blir lite sötare, men går också)
3 msk kakao
4 msk pulverkaffe
1 tsk ättiksprit 12%
3 msk smör

Blanda grädde, socker sirap, kakao, och pulverkaffe i en tjockbottnad kastrull. Vispa ihop och koka massan i 30-40 minuter. Gör ett kulprov mot slutet av koktiden. Är den klar, tillsätt ättikspriten och smöret, blanda med slev. Häll upp den färdigkokta massan i en långpanna med bakplåtspapper. Låt svalna. Skär eller klipp kolan i bitar och linda in dem i plastfolie!

I mitt lilla tidningsurklipp står det att receptet kommer från "Åre: Mat", så det är väl lika bra att jag också skriver det så det inte blir några upphovsrättsliga problem här :)

Jag tycker ju att det är lite godare om kolan smakar mer så jag brukar köra på med lite mer kaffe och kakao än vad det ska vara! men smaken är som baken :)

Jag brukar nog också ha ljus sirap istället för mörk eftersom det är det man oftast har hemma... Och ja! det är helt klart värt det att köpa en flaska ättiksprit... inte dyrt alls, en tjuga kanske...

När det kommer till paketering av godsakerna rekommenderar jag att man klipper kolan och gör det innan den svalnat helt utifall man inte riktigt lyckats med kulprovet och kolan blivit hård :) Mitt tips är att en klipper kola (gör det själv!) och att en annan person i din närhet klipper plastfolie och paketerar, alternativt; klipp på varsitt håll och paketera tillsammans!

Jag LOVAR att det här är det godaste julgodiset ni nånsin har ätit, knäck och ischoklad kan slänga sig i väggen! Men om någon ändå är intresserad av knäck har jag ett recept från samma källa med chokladsmak :) Mmmm...

Cia

2 kommentarer:

Mungbönorna sa...

Detta, min vän, kan jag lova att jag ska pröva! Och bring on the knäckrecept!!

Mungbönorna sa...

Som vanligt är det E-S som glömmer att skriva vem det är som skriver...

E-S