tisdag, mars 02, 2010

Bea


Blå Band har lanserat tre färdiga kylda bearnaisesåser och jag har haft nöjet att få prova två av dem, Bearnaise Klassisk och Bearnaise Foyot. Jag måste säga att en riktigt god bea nog är bland det bästa jag vet, och ja, en av de två jag testade levde verkligen upp till mina förväntningar!

Den klassiska varianten var trevlig, men står i mitt tycke inte ut så mycket från mängden jämfört med andra kylda bearnaisesåser. Däremot var Bearnaise Foyot den sås som verkligen levererade. Foyot är i grunden en klassisk bea som är smaksatt med kalvfond för att passa extra bra till grillat nötkött enligt Blå Bands pressutskick. Jag provade den dock tillsammans med fläskfilé vilket fungerade utmärkt! Såsen är mildare i smaken än vanlig bea och tillsammans med honungsrostade rotsaker kom den verkligen till sin rätt. Det här är med andra ord en kyld bearnaise som jag kommer att hålla utkik efter i kyldisken hädanefter!

Inga kommentarer: