torsdag, december 24, 2009

Julgodis!

Det är i sista sekunden - men om någon behöver fylla på julgodisburkarna så ger jag lite tips här.

  • Chokladdoppad mintkola (en solklar favorit i repris)

    Den på bilden (till vänster) är tyvärr inte den färdiga produkten, och eftersom det blev en otroligt tråkig bild här nedan så hänvisar jag till fjolårets bilder på kolan :) Klicka på länken ovan för recept.


  • Marshmallowsfudge

    (till höger på den tråkiga bilden ovan)

    4 dl socker
    100 g smör
    2 dl grädde
    100 g skumtomtar eller skumbananer
    300 g choklad
    Ev nötter i olika form.

    Klipp godiset i bitar och hacka chokladen. Koka upp socker, smör, grädde och skumtomtarna. Låt sjuda i 10 min. Här förstår jag att Cia skriker högt - "det går inte att smälta skumtomtar" men tillsammans med grädden så gick det vägen - även om det såg rätt så äckligt ut... I alla fall, tillsätt chokladen och rör tills den smält. Häll upp i en form, ca 20x30 cm. Låt stelna och skär i bitar. Jag och min mor slängde ner lite salta jordnötter och pistagenötter också, ett tips tycker jag i alla fall.

  • Kardemumma- och kaneltryffel

    1 dl vispgrädde
    2 msk margarin
    3/4 dl Dansukker Mörkt Muscovadoråsocker
    175 g mörk choklad 70 % kakaohalt
    1/2 tsk mald kardemumma - här öste jag på med mer för jag ville ha mycket smak.
    Samma gällde för kanelen som jag la till. Mycket jul ska det smaka!

    Bryt eller hacka chokladen i bitar. Koka upp margarin, muscovadoråsocker och grädde. Blanda i kardemumman och chokladbitarna och rör tills det är en jämn smet. Låt svalna något. Fyll därefter tryffeln i en spritspåse och spritsa ut i formar eller små strutar. Förvara svalt. Klicka på namnet för länk till Dansukkers hemsida där du hittar fler godsaker.




Med detta sagt vill jag önska alla en riktigt GOD JUL med mycket god mat, goda kakor och smaskigt julgodis!

Inga kommentarer: