fredag, augusti 01, 2008

Rödvinbärskaka

Under dagen har jag funderat lite på om de här bären har någon slags dialektalt andranamn eller om det faktiskt är så att man kan säga både och. Jag säger rödvinbär, eller egentligen rövinbär, och tycker det låter jättekonstigt när man säger röda vinbär... Men hur är det på riktigt? Man säger väl svartvinbärssaft och inte saft på svarta vinbär?

Jaja, det här är en rödvinbärskaka som Emma-Sara gjort efter att hittat receptet hos Salt & Peppar, men som även Marielle lagt upp i form av en drottningkaka, men som brukar bjudas i skolan som rödvinbärskaka. Kort sagt är den mycket god, trots att jag inte har provat min egen än. Men nu när buskarna, i iallafall den här delen av landet, dignar av vinbär borde man ta reda på så mycket som möjligt av det! Jag har plockat på mig några extra påsar att stoppa i frysen tills jag blir sugen på vinbärskaka i höst och vinter!

Annika Norlin, som är dagens sommarpratare och vars program du kan lyssna på via internet lite senare i eftermiddag här, eller klockan 22 ikväll, sa "Alltid lite socker i det sura, alltid lite surt i sockret". Det passar perfekt på den här kakan!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klart det heter svartvinbär och rövinbär! Ha ha men så är vi väl norrlänningar oxå eller?

Anna-Eva sa...

De verkade goda. Jag ska testa, kaktokig som jag är :)
Kul att se att det finns någon som heter Emma-Sara mer än min systerdotter här i världen. Jag har faktiskt inte stött på någon innan.

E-S sa...

Hej Anna-Eva!

Vi är, enligt SCB, totalt 8 personer i Sverige som heter Emma-Sara. Jag har bara träffat två personer i mitt liv som träffat en annan Emma-Sara. Men jag antar att sannolikheten att springa på en Emma-Sara här i Sverige är ca en på miljonen :)

Anna-Eva är ju för övrigt också ett ovanligt namn enligt SCB: Det finns 36 kvinnor som har förnamnet Anna-Eva. Av dessa har 20 namnet Anna-Eva som tilltalsnamn/förstanamn.

Åh, vad spännande statistik kan vara ibland ;)

Hoppas kakorna blir goda!

Anna-Eva sa...

Tack för statistiken E-S. Visste du att madame Flod i Hemsöborna hette Anna-Eva, kanske därför den kombinationen är vanligare..vad vet jag :)