onsdag, mars 26, 2008

Violglass

Alla dessa bioföreställningar när man var liten och skulle se Tintin eller Lilla Sjöjungfrun och inte förstod att man inte tyckte om violtabletter, men åt dem ändå för att man skulle göra det på bio. Det tog ett tag att inse att jag verkligen inte tyckte om dem trots att alla andra åt dem. Idag har jag dock kommit så långt att jag vet att även fast jag väljer bort tabletterna är jag öppen för att prova nyheter. I julas blev jag introducerad till ett slags hårda violkarameller som var lite syrliga och faktiskt riktigt goda! Som en uppföljning blev det violglass från Sia glass till påsken och den fungerade riktigt bra den med.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Viol-glass!! Det låter jättegott. Jag är tvärtemot dig, en älskare av violtabletterna förr som nu. Tack för ännu ett fint tips. Ha det gott. // Solan

E-S sa...

Jag gillar inte alls violsmak. Tycker den smakar konstlat och lakritsaktigt (lakrits, som jag inte heller kan med för den delen) och jag passar mig alltid väldigt noga för allt med violsmak. Dock vet jag hur frestad jag var när jag var liten och det inte fanns något annat godis att tillgå. Och varje gång blev jag lika besviken... Jag hoppades varje gång att det skulle smaka bättre men jag lärde mig ALDRIG att kunna med viol :(

Och blommorna som är så fina... Det går liksom inte ihop i min värld :)

Anonym sa...

Den har jag länge stått och fingrat på i affären, men aldrig köpt. Berätta, hur smakade den?

Anonym sa...

E-S: Här måste jag protestera! Viol smakar inte lakrits alls! Lakrits är jättegott! Jag känner igen det där med att hoppas och bli besviken, hela tiden...

maja: Det smakar liksom viol, ganska autentiskt, men som glass. Det jag tror eventuellt kan vara skillnaden är nog att det inte kommer den här djupa eftersmaken som tabletterna ger.. Men det är bara en efterhandskonstruktion, jag tyckte iallafall det var gott så helt illa smakade det ju inte :)

Vad gäller själva violsmaken har jag alltid funderat på var den kommer från. Är det ett extrakt från blomman, är det så själva blomman smakar om man tuggar på den eller är smaken helt syntetiskt framställd och sen förknippad med varumärket viol?

Anonym sa...

Jag var tvungen att kolla upp det här... Violsmaken kommer ursprungligen från en sirap som förr tillverkades av socker och stötta kronblad från blomman. Den användes då till hostmedicin. Idag gör man smaken av violrot.

Det mest häpnadsväckande jag upptäckte under forskningen det är att mina favoriter: Läkerols Salvitabletter, är en blandning mellan salvia och viol... Jag som allti trott att det är bara salvia i tabletterna...

Anonym sa...

missade att tillägga här att violroten inte sitter på violer utan på olika iris-arter...

Daniel Roos sa...

Jag tycker man inte ser så mycket grejer med viol nu för tiden och det är barnsligt gott tycker jag. Man borde nog göra en dessert med det det skulle nog bli super gott . Må så gott mvh Daniel

Anonym sa...

Jag skulle gärna komma och smaka en sån dessert! Men bara den inte smakar violtabletter helt och hållet...

Anonym sa...

Kan bara säga att jag blev överförtjust i den. Mumsi!