onsdag, december 19, 2007

Baileystryffel

Mmm! Här kan vi snacka godsaker! Min kära Kusin Vitamin var så hygglig och tipsade mig om ett trevligt recept på tryffel med Baileyssmak. Vad passar då inte bättre när en Baileysflaska med créme caramelsmak står och skräpar i kylen?! Tänkt och gjort, jag sprättade flaskan och blev inte besviken!

Baileystryffel
1 dl vispgrädde
150 g mörk choklad i bitar
½ dl florsocker
100 g rumstemererat smör
2 cl Baileys
Kakaopulver till garnering

Koka upp grädden. Lägg under tiden choklad och florsocker i en bunke vid sidan av. Slå över den kokande grädden medans du rör om. Smeten ska bli helt slät. Nu vispar du i smöret och likören.

Fyll en spritspåse med smeten. Ställ in i kylen och låt stelna. När smeten svalnat och stelnat lite spritsar du ut den i små formar. Sikta över kakaopulvret. Förvara sedan tryfflarna svalt tills servering.

Den här gången blev jag inte besviken! Smeten blev perfekt och var lätt att spritsa ut fint. Smaken var dessutom lovely! Dessa kommer det definitivt att göras fler av i jul!

6 kommentarer:

lina sa...

Oj, vad du har legat i! Mängder med godis:)Hade tänkt testa att göra baileys tryffel i kväll, med daim i!

Anonym sa...

Mums! Första gången jag gjorde dessa råkade jag läsa fel på hur mkt Bailey det skulle i, så det smakade råmkt sprit, men året efter gick det bättre o i år satsar jag på lika fina som Du gjort! Kram Kusin Vitamin

E-S sa...

Lina: Oj det låter gott med daim i! Måste genast gå in och kolla om du gjort några än!

Kära kusin: Ja, det är inte lika kladdigt att använda spritspåse som att rulla och hålla på. Och de blev riktigt goda! Tack för tipset! Kram!

Anonym sa...

Ser verkligen goda ut. När får man smaka..?
"Svärmor"

E-S sa...

Man får ge sig till tåls till julafton! Då får vi se vad tomten kommer med ;)

Ann-Louise sa...

Detta måste bli årets julgodis!
Baileys och choklad är ju en match made in heaven!