onsdag, december 19, 2007

Chilitryffel

Först ut var chilitryffeln. Här måste jag erkänna att mina förväntningar var höga. Köpte nämligen en sån god chilitryffel på chokladfestivalen i höstas, och smaken utav den hänger fast som en igel vid mitt minne. Den var helt enkelt oslagbar! Nu skulle jag alltså försöka göra min egen tryffel lika god. Jaja, den som fortsätter läsa få se hur det gick med den saken.

Receptet på chilitryffel som jag grävt fram ur internets otaliga gömmor lyder som följer:
Till ca 25 st behöver du:
1 dl grädde
2 msk margarin (30 g)
3/4 dl mörkt muscovadosocker
175 g mörk choklad 70 %
1 tsk röd chili (här stod det egentligen ½ tsk men eftersom jag använde mig av chilipulver istället för färsk chili så fick det bli 1 tsk)
Röd chili till garnering

Då jag jagat reda på alla dessa ingredienser började jag med att hacka chokladen i bitar. Sedan kokade jag upp smör, grädde, muscovadosocker samt chilipulver i en kastrull. När blandningen kokat upp blandade jag i chokladbitarna i smeten och rörde till smeten blev jämn. Efter detta hällde jag över blandningen i en spritspåse och lät den svalna en stund i kylen. När det gått en stund spritsade jag i smeten i söta formar. (Eftersom jag inte var i besittning av färsk chili för tillfället lät jag bli att garnera mina tryfflar. Eventuellt kommer jag att blanda lite chilipulver med kakao och sikta över.) Tryfflarna ska efter tillverkning förvaras svalt.

Resultatet undrar ni säkert nu. Hmm, nja... Smeten blev en aning lös. Jag föredrar en fastare tryffelsmet än denna. Den blir lättare att arbeta med då. Den största besvikelsen var nog ändå chilismaken. Jag vill ha en framträdande smak som river på tungan även långt efter förtäring men så var inte fallet här. Det blir nog till att gå och handla en chili innan jag gör de här nästa gång. Och nästa gång använder jag tryffelsmetsreceptet på Baileystryfflarna som ni finner i nästa inlägg. Helt klart mycket bättre.

Chilitryffel till höger på bilden. Helt omöjlig att arbeta med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur länge lät du den svalna? Av erfarenhet av höstens tryffelbak måste det nog bli nästan en timme. Men under övervakning så att det inte blir för stelt istället...

E-S sa...

Oj, jag lät den svalna i över två timmar, om inte mer :(