fredag, september 14, 2007

Höst

Japp, nu är det väl officiellt. Nu är det höst. Sitter här och snorar och huttrar med vantar på inomhus. Får lite värme från tangenterna på datorn. Vill bara passa på att påminna om något av det enklaste men också något av det godaste man kan göra i höstmörkret, nämligen den traditionella blåbärspajen:


Jag har inga exakta mått på den här då jag brukar höfta när det gäller smuldegen. Lägg i alla fall en massa blåbär i en pajform så de täcker botten. Ta ca 2-3 dl vetemjöl, ca 2 dl socker och 2 tsk vaniljsocker och rör ihop med en skål. Knåda sedan ner ca 100 g rumsvarmt smör i mjölblandningen så att det blir mjöligt och fint. Strö smulet över blåbären och grädda i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter. Mumma!

3 kommentarer:

Cherry sa...

Extra gott om man toppar med havreryn i degen!

E-S sa...

Visst är det trevligt med havregryn i, men då jag växte upp var det tradition att ha havregryn i smulpajen (inga namn nämnda). Nu när jag är så stor att jag kan göra mina egna pajer (!) väljer jag konstigt nog alltid bort havregrynet. Jag tyckte nämligen att det verkade så lyxigt med pajer gjorda på mjöl istället för havre när jag var liten... Så det är nog mitt undermedvetna som gör att jag föredrar endast mjöl. Kanske... :)

Anonym sa...

Blåbärspaj - så himla gott!
Precis vad jag blev sugen på inför helgen.