onsdag, maj 02, 2007

Ännu mer chokladmousse

På valborg hade jag turen att bli bjuden på en hemskt trevlig samt god middag! Varmrätten bestod av en underbar Tom Kha Gai, thailändsk soppa. Den livnärde jag mig på i Thailand (förutom mangoshakes då!), och jag kommer definitivt att pröva att göra den hemma! Recept kommer!

Till efterrätt bjöds det på en chokladmousse gjord på enbart mörk choklad och ägg. Jag fick beskrivet för mig hur man ska gå tillväga. Jag har ännu inte testat att göra moussen själv eftersom man inte kan äta gotta varje dag... :( Men det är inget som utesluter att man inte kan göra annat med choklad!

Till 3-4 portioner:
Smält ca 70 g mörk choklad, typ 70-75 %, i ett vattenbad.
Ta 2 ägg och separera vitan från gulan.
Vispa de båda vitorna så att de stannar kvar i skålen när du håller den upp och ner.
Vispa ner den ena gulan i den smälta chokladen.
Vänd försiktigt ner äggvitan i choklad- och ägguleblandningen.

Låt stå kallt och servera sedan tillsammans med rödtjutet, kaffet eller vad det nu är ni dricker! Det kan se lite ut men det är helt klart mäktigt och räcker med väldigt lite.

Tack för maten! Det var väldigt gott, som vanligt!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, tackar... Jag är smickrad! Kan tipsa om att det för en slät mousse krävs ett visst mått av lätt vispning när äggviteskummet tillsätts. Chokladsmeten kan smaksättas med någon trevlig spritsort.

Anonym sa...

Tack för tipset! Jag ska i alla fall definitivt testa att göra den här någon gång snart! Den var ju så himla god, krämig liksom :)