tisdag, maj 01, 2007

Inbakad Sparris

På Sofias uppmaning köpte jag ett knippe sparris när jag var och handlade idag. Jag hade ett recept i en tidning på inbakad sparris med skinka, philadelfia och smördeg. Eftersom jag är ganska mycket sparrisnybörjare nöjde vi oss med att tillaga sparrisen med smördeg utan vare sig skinka eller philadelfia, däremot hade vi smör och flingsalt inuti inbakningen....

Inspirationen kommer från Elle Mat & Vin nummer 4, 2006. Såhär är tanken att det ska se ut:




Och såhär blev resultatet:



Lättlagad inbakad sparris:

  • Skär av den hårda roten på sparrisen, skala eventuellt om det är mycket grovt skal
  • Koka dem i några minuter i saltat vatten (Tasteline rekommenderade lite citron också)
  • Ta fram en smördegsplatta och skär den i lagom bredd.
  • Ha på lite smör och salt och därefter sparrisen
  • Rulla ihop och garnera eventuellt med sesam- eller vallmofrön
  • Ställ in i ugnen ca 10 - 15 minuter, eller tills de ser färdiga ut
  • Servera varma!

För att använda originalreceptet från Elle är det bara, tror jag, att klicka på bilden med receptet så förstoras det!


Jag fick använda mig av proffset inom området (Sofia) för att ta reda på hur länge man ska koka och så vidare, men upptäckte senare att Tasteline har en sparrisskola för nybörjare! Här finns också flera andra sparrisrecept att prova!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi lagade den i söndags med lokalodlad Helsingesparris men feta isf chevre och bacon isf skinkan men det blev iaf SKITGOTT/E

Anonym sa...

Det kan jag tänka mig? Var odlar man sparris i Hälsingland?

Anonym sa...

Sparrisen finns i Skale, odlad av Annika Sahlin/E