söndag, maj 20, 2007

Björnakaka


Den här mjuka kakan är en av mina favoriter och när jag nu äntligen återfunnit receptet så tänkte jag dela med mig av det. Kakan har fått namn efter ett samhälle i Öviks kommun som heter Björna och jag vill gärna tro att det var en riktig bulltant som kom på det. Det tackar vi i alla fall för!


Kaka:
2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk kanel
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
75 g smält smör

Fyllning:
50 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

How to do it:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda de torra ingredienserna. Tillsätt mjölken i det smälta smöret och rör sedan ned mjölblandningen och smöret i smeten. Häll smeten i en smörad och bröad rund form med löstagbar kant. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 45 min. Se till att kolla med sticka för här finns nämligen skilda bud - vissa säger 45 min medan andra säger 30 min. Min ugn/form tror däremot mer på 45min-budet...

Dela sedan kakan och när den svalnat så är det dags att breda på fyllningen i mitten (den ska bara röras ihop utan större krusiduller). Vill man lyxa till det kan man sikta florsocker över vid servering!

5 kommentarer:

Anonym sa...

mmmmm... jättegott var det!

Anonym sa...

finns det kvar lite förresten? Jag kommer gärna och smakar lite mer :)

Marielle sa...

Tyvärr så är den slut... Tog med det som var kvar hem till mor & far :) Men vi kan ju alltid göra en ny och smaska på... ;)

Anonym sa...

Den där kakan såg inte sååå lite god ut, fan va det rann i munen på mig ;-)

Anonym sa...

Hej, hittade din sida om björnakaka och måste bara hålla med dig! Den är mumsig!
Är från Björna, och vad jag vet har kakan alltid funnits på våra kakbord så länge jag minns... en tradition...=)