tisdag, mars 06, 2007

Fudgekaka


Det här är faktiskt andra gången som saravillfara har inspirerat mig till att baka (äppelmuffins med havretopping var första gången). Det här är en fudgekaka som egentligen är snuskigt onyttig men jag citerar Sara själv: Det är lääänge kvar till beach 2007.

För att se en bild som ger kakan rättvisa föreslår jag ett besök till Saras inlägg på hennes egen blogg; mycket bättre fotograf (och bagare) än mig! Men här får ni iallafall chansen att se mitt senaste impuls-shopping-som-gör-mig-glad-köp; en kökshandduk med fint porslin!

Fudgekakan tillagas så här:

Fudgekakor i långpanna, 28 st, 175 °
300 g smör
4½ dl socker
3 ägg
1½ dl kakao
6 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Glasyr
3 dl grädde
3 dl socker
3 msk sirap
150 g blockchoklad
150 g smör (sist!)

Smält smöret. Rör först ner socker och ägg, sedan övriga ingredienser. Bred ut smeten i bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i 15-20 min, vänd sedan kakan och ta bort bakplåtspapperet.

Glasyren: Koka allt utom smör i 20-25 min tills det tjocknar. Blanda i smör och bred såsen över den kalla kakan. Låt stelna och skär sedan i rutor. Servera gärna med lite glass eller grädde

Kakan är riktigt god, men aningen mäktig... Jag tror att nästa gång jag bakar den kommer jag nog att skippa glasyren och bara nöja mig med grädde till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska helt klart testa! Maffigt är gott!

E-S sa...

Har ju glömt att säga att jag testade den här! Den blev jättegod och jag gillade helt klart glasyren! Den åker på nästa gång igen, definitivt :)