onsdag, mars 07, 2007

Bruschetta


Idag har jag ätit Bruschetta till lunch. Som man ser på bilden är det bröd och tomat i en perfekt kombination. Jag har gjort fuskvarianten, men det spelar ingen roll för den blir god iallafall!

  1. Rosta bröd
  2. Blanda vitlök och olja, jag hade en liten vitlöksklyfta till två bruschetta
  3. Tärna tomater och blanda med lite olja och basilika, jag använde fryst basilika
  4. Pensla vitlöksoljan på brödet och lägg sedan på tomatröran!
  5. Klart!

Det här är en väldigt enkel variant, men att göra det lite lyxigare och lite godare är inte heller svårt:

  • Använd ett skivat lantbröd som man rostar i ugnen
  • Pensla vitlöksoljan på brödet innan det rostas
  • Använd färsk basilika istället för fryst eller torkad

Egentligen är det här kanske inte en lunchrätt, det är inte direkt jättemättande. Vanligtvis brukar jag göra bruschetta som en förrätt eller liknande, men det fungerade bra som en lätt lunch också!

Inga kommentarer: