torsdag, mars 08, 2007

Improviserad Kalops

Jag minns min mormors otroliga kalops... Tyvärr har många av hennes recept gått förlorade men det hindrar ju inte att man kan försöka få till det så gott som hon alltid fick. Jag kommer försöka beskriva en improviserad kalops som man egentligen kan variera hur man vill, bara grunderna är samma. Ta det som ni tycker är gott och använd i grytan!

Jag brukar ta grytbitar av nötkött (400-500 g), hackade morötter (mycket morötter ska det vara!), champinjoner (färska eller på burk, beror på vad man har att tillgå) och klyftor av 2 gula lökar. Paprika funkar också bra. Jag steker allt detta i en stekgryta tills köttet fått en fin stekyta. Sedan tar jag 1-1½ matsked mjöl och strör över i grytan. Efter det häller man på vatten så att det täcker det som ligger i grytan, stoppar ner 2 lagerblad och 10 kryddpepparkorn. Salta och peppra. Jag brukar låta kalopsen stå och koka på svag värme under lock ett par timmar tills köttet blir riktigt mört. Detta beror helt på vilket kött man använder och det kan man känna efter under tiden.

Servera med kokt potatis, cous cous eller pasta, och lite ruccolasallad. Mmm.... kalops...

E-S

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Servera med ... cous cous eller pasta, och lite ruccolasallad"

ÄR DU HELT FRÅN VETTET MÄNNISKA?

E-S sa...

Hej du! Jag vet mycket väl att du tycker att kalops skall serveras med kokt potatis, men minns också att vår kära mormor ibland serverade sin kalops tillsammans med makajåner när det serverades rester. Och det var gott, tyckte iaf jag! Och cous cous passar faktiskt ypperligt bra till kalops, precis som det gör till de flesta grytor. Så det så.

Anonym sa...

Makajåner. Stuvade då förhoppningsvis. Allt annat vore en hädelse mot Durum-guden. På din tid kanske det serverades torra makkiskar. På min, emellertid, var det saltgurka, rödbetor och uteslutande potatis. Cous-cous passar endast i soptunnan. Det är en infernalisk uppfinning som varken hör hemma i djur- eller växtriket. Torrt, nästan smaklöst, och den lilla smak den har påminner om majzena-sträv lera. Cous-cous borde inte få serveras. Punkt. Om en maträtt (soppor undantaget) inte kan avnjutas med potatis i någon form eller bruna bönor så är det inte mat.

E-S sa...

Visst var jag med på den tiden jag med, men vissa dagar var det ju rester som serverades och då tog man det som fanns att tillgå, som exempelvis makaroner. Och jag gillade kombon! Kalla mig galen men så är jag ju faktiskt pastamissbrukare i hög grad.

Och cous cous behöver inte vara torrt. Om den får dra i rätt buljong och man adderar rätt ingredienser så funkar det riktigt bra anser jag. Dock serverar jag det helst tillsammans med någon slags gryta eller sås, just för att blöta upp lite extra. Men det är bra att veta att du vägrar cous cous ifall vi får möjlighet att bjuda på middag någon gång. Så att du inte tycker vi serverar sopor.