måndag, december 18, 2006

Julklappstips

Apelsiner och mandariner luktar gott! Julen luktar gott! 1+1 = sant...

Därför använder man gärna dessa livsmedel till att göra julpynt, men det kan även användas till att ge bort i julklapp!




Jag har gjort ett försök till att torka mandariner... Jag har dock upptäckt att det tar väldigt lång tid så man bör ha tid till sitt förfogande när man ska göra detta! Jag tog helt enkelt några fina mandariner (clementiner, satsumas, whatever...) och gjorde mönster på med kniv. Att torka tar som sagt ganska lång tid så har man inte det (kan nog ta några dagar) kan man snabba på processen genom att låta dem stå i ugnen på ca 100 grader under flera timmar. Vet tyvärr inte hur många, eftersom jag var tvungen att avbryta eftersom ugnen behövdes för andra ändamål. Mina mandariner har ännu inte torkat, men hoppet lever än :) Jag har sett bevis på att det fungerar!



Under ett annat julpysseltillfälle skapades två olika slags produkter... Apelsiner, som man skär mönster i med ciseleringsjärn och sedan stoppar nejlikor i är ett måste varje jul! luktar jättegott i hela lägenheten i flera veckor! Julstämning på hög nivå! Restprodukterna från detta pysslande, alltså apelsinskalsremsor och nejlikor stoppades sedan i en flaska sprit och vips har man tillverkat sig en julsnaps!

Cia

Inga kommentarer: