torsdag, november 09, 2006

Tentamums

Den här kakan går att få ihop i ett huj. Det finns många olika recept på kakan men jag väljer ett som jag testat och som jag vet är bra. Perfekt tentayummy! För att få ca 30 bitar kärlek, gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader

Kaka:

200 g smör
5 äggeliägg
4 dl strösocker

4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
2 dl mjölk

Glasyr:

75 g smör

½ dl starkt kaffe
4 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Kokosflingor som pricken över i.


Klä en ugnslångpanna med bakplåtspapper.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner det i smeten. Tillsätt smöret och mjölken. Rör allt till en godisgod jämn smet. Häll smeten i långpannan. Grädda härligheten mitt i ugnen i 20-25 minuter.

När du tagit ut kakan ur ugnen smälter du smöret till glasyren. Blanda ner resten av ingredienserna. Bred ut glasyren över den avsvalnade kakan och strö över kokosflingorna. Skär rutor av kärleken.

Tillbaka till tentastudierna. Eller Oprah. Enjoy!

E-S


3 kommentarer:

Mungbönorna sa...

ååh! nästan så man längtar till nästa tenta redan :) men eftersom vi ska skriva uppsats får vi väl se det som en enda lång tenta :)

Jag brukar tyvärr alltid få den här kakan (som i min värld kallas snoddaskaka :))alldeles för torr och tråkig... men nu har jag nytt hopp till ditt recept!

Cia

Mungbönorna sa...

Ja, den här blev inte så torr... men om du inte lyckas med denna så har jag två till recept på samma kaka! Säg bara till!

E-S

Mungbönorna sa...

vill bara meddela alla att jag har ätit mungbönor idag! :) Cia