tisdag, november 07, 2006

Sommarkaka

Kärt barn har många namn... Och nån har säkert nåt annat namn på den här med, men min mamma säger i alla fall sommarkaka - så då gör jag också det. Och eftersom det kommer från min mamma så är det lite lagom luddigt i beskrivningen! Så gnäll inte på mig för det... :)

Men den är riktigt enkel att göra (jag lovar) och fort går det också!

Ugn: 200 grader

1 ägg
100 g smält margarin
8 dl mjöl
4 dl socker
3 dl mjölk
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver

Det är bara att röra ihop allt i en enda smet. Det kan ju vara smart att blanda alla torra ingredienser lite innan och se till så det inte blir så klumpigt, men sånt vet ni ju redan. ;)

Smält sedan ihop glasyren i en gryta. Rör så inte sockret bränner fast.
200 g margarin
2 dl socker
2 dl havregryn
4 tsk vaniljsocker
4 tsk kanel

Ut med smeten i en smord och bröad långpanna och smeta sedan ut glasyren ovanpå. Det ser lite kladdigt ut men på med det bara. Och göööör inget om det blir lite ojämnt, ni vet ju hur mina brukar se ut (lite lagom gropiga så blir det smarrigt). Vill man kan man ta lite äpplen och pytsa ut här och där, men det gör man som man känner.

In med schabraket i mitten av ugnen. Ska jag vara ärlig så får man känna sig fram med tiden, för jag har ingen uppskriven, men typ 25-30 min. Lite lagom gyllenbrun sådär...? För att citera min kära mor "darne si ellä känn du" .

Tokgod nygräddad med ett ordentligt glas mjölk!
/Marielle

1 kommentar:

Mungbönorna sa...

Hihihi!! Skulle jag förstå NÅNTING av vad din kära mor säger??
/Maraja