fredag, november 03, 2006

Rimbobullar

Det här receptet kommer jag inte ihåg var jag fick tag på. Men jag blev satt på kökstjänstgöring en gång hos min bror i Köpenhamn med uppdrag att baka dessa åt oss. Hela veckan bestod sedan av Rimbobullsätning... En extremt trevlig vecka alltså!

Ca 25 st
Sätt ugnen på 250°

25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumstempererat margarin eller smör
1 msk socker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning

75 g margarin eller smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
Pensling
Ägg

Garnering
1 dl florsocker
1 msk vatten

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt matfett, delat i mindre bitar, rör sedan ner socker och mjöl. Arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Kavla ut degen till en stor fyrkant, ca 40x40 cm, på en mjölad arbetsbänk. Skär degen i fyrkanter ca 8x8 cm. Rör samman ingredienserna till fyllningen. Fördela fyllningen mitt på fyrkanterna. Vik upp de fyra hörnen på degbitarna över fyllningen. Lägg bullarna i veckade pappersformar. Ställ dem på plåtar. Låt dem jäsa övertäckta ca 2 timmar i rumstemperatur. Pensla med ägg. Grädda bullarna mitt i ugnen 5-8 minuter. Låt dem kallna utan bakduk på galler. Glasera bullarna med glasyren alldeles innan de ska mumsas på.

Tips:
Blanda 75g smör med 200g mandelmassa som fyllning. Yummy in the tummy!

Frys in bullarna gräddade utan glasyr eller ogräddade efter jäsningen. Grädda dem sedan som vanligt.


Mycket nöje!

E-S

Inga kommentarer: