måndag, december 07, 2009

Glöggexperiment



I förra veckan glöggexperimentade jag och Sofia på Ken Creek. Vinet som inte ger dig huvudvärk och illamående (om det intas i rimliga mängder) och är förutom det faktiskt väldigt gott också.

Vi experimenterade inte själva i vår ensamhet utan allt tog plats på Designgalleriet på Odengatan. Jag och Sofia gick självklart lite fel till en början men var ändå inte helt oväntat först. Vi passade på att mingla runt med oss själva ett tag och provsmaka alla snittarna som Niklas Ekstedt från restaurang 1900 byggt ihop. Den med lax var helt sjukt god och jag som vanligtvis inte äter skinka tog faktiskt flera av den med! I bakgrunden spelade Kitty Jutbring sin bästa julmusik och stämningen var på topp!

Själva tävlingsmomentet gick ut på att med rödvin som bas komponera en kreativ men (viktigt!) även god glögg. Det här var faktiskt en av de roligaste julpysselgrejerna jag gjort på länge! Jag hoppas jag tar mig för att tillverka glögg hemma någon gång också!

Vi satsade hårt på tre accentsmaker och dessa var nejlika, mynta och äppeljuice. Vi tyckte det var en bra kombination, men Cia & Sias myntaglögg lyckades ändå inte klättra upp på prispallen. Vi hade tyvärr inte någon kamera med oss, men om man ändå vill titta på lite bilder kan man göra det hos Emma-Lou och Sandra.

Cia & Sias myntaglögg
5,5 dl rött vin (Ken Creek)
2 msk socker
2 dl Coca Cola
1½-2 msk mynta (färsk)
15 g hela nejlikor (1½ påse)
1 tsk basilika
1 tsk ingefära (hackad, färsk)
3 st stjärnanis (som plockades ur efter halva tiden)
2 krm kardemummakärnor
3 dl äppeljuice
3 msk cognac

Inga kommentarer: