lördag, maj 09, 2009

Lax på Lillselevis

Jag tyckte att det var dags för ett nytt recept nu :) Jag har hållit på det väldigt länge - men nu är det nog dags att dela med sig till omvärlden också.


Jag har fått det här receptet av mamma som i sin tur har fått det av...någon annan som har en massa recept. Den här varianten av lax är så otroligt god så ni bara måste testa det någon gång. Vi brukar äta potatis och gärna pressad sådan till det hela. Blir huuuuur gott som helst!

4 portioner (men det räcker nog till fler...)

1 lax (1-2 kg) filéeas och benas ur - men behåll skinnet.

Lägg laxen i en smord långpanna med skinnsidan ner. Salta filéerna och krydda med pepparmix (eller blanda lite själv) och grillkrydda. (Knorr enligt receptet men inte tror jag att det är så noga...) Var inte blyg när du kryddar och saltar. Täck sedan filéerna med 2 burkar crème fraiche och strö ströbröd över det hela. Klicka 2-3 msk smör mellan filéerna och häll över ½ fiskbuljongtärning som smälts i 1 dl vatten. Låt fisken steka i 225 grader under ca 20 min. Ös fisken några gånger under stektiden.

Såsen

½ fiskbuljongtärning smältes i 2 msk vatten. Häll över 1 dl grädde och 1 burk crème fraiche och låt det sjuda upp. Krydda sedan med salt, kryddmix och grillkrydda efter smak. Tillsätt 1 msk kinesisk soya och pressa i ca 1 tsk citron. Red såsen tills den blir lagom tjock. (1 msk mjöl + 1 dl vatten)

Inga kommentarer: