torsdag, oktober 02, 2008

Västerbottenoliver















Det här var det allra första receptet jag la upp på den här bloggen och nu tänker jag ge det en liten revival. Det är en gammal favorit som vi har gjort många gånger och det är lika gott varje gång!

Sätt ugnen på 200 grader

Sila av en
liten burk gröna oliver (ca 24st) och låt rinna av på hushållspapper.
Rör ihop 2½ dl riven
Västerbottenost (= 1 påse/150 gr) med 2 msk mjuknat smör. Blanda sedan i 1½ dl vetemjöl, 2 msk kalltvatten och 1-3 krm cayennepeppar till en jämn deg. Klicka ut 24 klickar och nyp sen ihop dem över oliverna. Vatten på fingrarna gör att det går lättare.

Grädda på bakplåtspapper mitt i ugnen ca 15 min eller tills de fått fin färg


Jag brukar oftast ha i en hel del mer cayennepeppar alternativt chilipeppar än det står att det ska vara, bara för att det blir så fruktansvärt gott när det är lite starkare! Den här gången provade jag däremot en annan version som jag tror fungerar lika bra. Jag köpte Icas gröna chilioliver och det var tur att jag inte valde att ha chili i degen också! Att klicka ut degen tycker jag verkar jobbigt, jag tar upp en liten klick (mindre än man tror), plattar till den och gömmer sen oliven inuti. Det blir fler än 24, kanske 34 oliver, men en liten burk räcker oftast fortfarande!

1 kommentar:

E-S sa...

Go västerbottenoliver! Ju mer cayennepeppar (hetta) här, desto bättre!