torsdag, oktober 02, 2008

Lavendeldrömmar

Jag hade ju ett lavendelprojekt tidigare i år. Jag hade stora planer, men det blev inte så mycket av det... Mest tror jag, för att jag insåg att jag nog tycker lavendel luktar godare än det smakar. 


Jag gjorde iallafall Lavendeldrömmar till midsommar, recept från Leilas A Piece of Cake

100g mjukt smör
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
1/4 tsk hjorthornssalt
1 msk lavendelblommor

Sätt ugnen på 150 grader

Vispa smör och strösocker ljust och krämigt

Blanda de torra ingredienserna med lavendelblommorna och rör ihop med smörkrämen till en smulig deg

Krama till små bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper

Grädda kakorna i mitten av ugnen i 15-20 minuter

Mina kakor blev lite segare än vanliga drömmar brukar vara, men de gick ju iallafall åt till sist och segt är ju faktiskt ibland lite godare än sprött!

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Det är nog en vanesak för jag tyckte precis som du tills jag skapade en lavendelglass och även testade Nigellas Lavendelbiskotti. Nu gör jag saker med lavendel ofta.

Cia sa...

Jag har fortfarande en hel del lavendel kvar hemma så det kommer nog bli en del exeperimenterande till :) Har bland annat ett recept på lavendelglass jag med!