måndag, januari 21, 2008

Pasta Carbonara

Ännu en enkel och snabb lunch (eller middag med för den delen) är den underbara pastan. Ack, vad vore mitt liv utan pasta? Jag gissar på väldigt tråkigt. Häromdagen drog jag ihop en lite improviserad pasta carbonara eftersom alla ingredienser inte fanns att tillgå för tillfället. Jag skriver vad som ska vara samt vad jag hade i istället:

Till ca 4 portioner
Ca 425 g spagetti
1 msk olivolja
1 stor gul lök, hackad (jag hade purjolök)
2 stora vitlöksklyftor, hackade
1 pkt bacon, strimlad
25 g smör
175 g tunt skivad svamp (jag hade finhackad gul paprika)
3 dl vispgrädde (jag hade matlagningsgrädde)
3 vispade ägg
100 g nyriven parmesan plus extra till servering
Salt
Svartpeppar

Koka spagettin som vanligt. Under tiden pastan kokar steker du löken i oljan tills den är genomskinlig. Tillsätt bacon och vitlök och stek tills baconet är knaprigt (här häller du på paprikan i stekpannan om du använder det, och om du använder burksvamp kan du ha i dem nu och skippa nästa steg). Smält smöret i en annan stekpanna och stek svampen i den. Blanda svamp och baconblandningen. Ha kvar pannan på låg värme. Blanda grädde, ägg och ost i en skål. Salta och peppra efter smak. Vänd snabbt ner pastan i bacon- och svampblandningen och häll över äggblandningen. Blanda snabbt pastan med resten med hjälp av två gafflar. Servera direkt tillsammans med extra parmesan.

Det här är så enkelt och så gott! Och så tar det ju nästan ingen tid alls att göra. Det tar den tid pastan tar på sig att koka. Perfekt mat för en trött kock.

1 kommentar:

Johanna sa...

Tack för besöket! Jag lovar att uppdatera utvecklingen på dieten...faktiskt den första diet jag någonsin provat. Välkommen tillbaka1 jag brukar kika in här också då och då!